संज्ञा • पोप | |
holy: धार्मिक निर्दोष | |
father: ईश्वर उत्पत्तिकार | |
holy father मीनिंग इन हिंदी
holy father उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
- I can only say that the reported remark of the Holy Father, among others, points to the well-known point of essential difference between classic mainstream Muslim and classic mainstream Catholic theology concerning the Word of God and of revelation/inspiration. It also suggests that Muslim theological thinking must deal with the weight of this deep-rooted faith conviction and the theological vision it continues to shape.
मैं केवल इतना ही कह सकता हूं कि पवित्र फादर की जिस टिप्पणी का उल्लेख उपर किया गया है वे ईश्वर के शब्द और उनकी प्रेरणा को लेकर मुख्यधारा के मुसलमानों और शास्त्रीय कैथोलिक धर्मशास्त्रियों के परस्पर मतभेद की परंपरा का अंग है . इससे यह भी संदेश मिलता है कि मुस्लिम धर्मशास्त्रियों को गहरे जड़ जमाए बैठे आस्था और धार्मिक दृष्टि के भार से निपटना है . - However, I cannot remember at all the Holy Father having said the words reported at the end of the indented paragraph in D. Pipes's report, “The Pope and the Koran,” that “There's no possibility of adapting it or interpreting it.” The Holy Father is well-informed enough to know that there have existed and that there exist today, probably increasingly, other interpretations of the Qur'anic evidence with regard to a theology of revelation. These considered Muslim views and approaches do not (yet?), it would seem, inform the thinking and approach of a sizable Islamic movement or organisation-and we do not know what future problems lie ahead in this regard - but it does exist and is vividly discussed in many places, both in academia and beyond.
वैसे मुझे याद नहीं कि पाईप्स की रिपोर्ट पोप और कुरान में जैसा कहा गया है कि इसके संशोधन और समायोजन की कोई संभावना नहीं है . ऐसा पवित्र फादर ने कुछ कहा हो. पवित्र फादर इस बात से भली भांति परिचित हैं कि देववाणी की धार्मिक मान्यता के साथ - साथ कुरान की व्याख्या के उदाहरण भी हैं. इसमें मुस्लिम विचार और पहल भी शामिल है . - However, I cannot remember at all the Holy Father having said the words reported at the end of the indented paragraph in D. Pipes's report, “The Pope and the Koran,” that “There's no possibility of adapting it or interpreting it.” The Holy Father is well-informed enough to know that there have existed and that there exist today, probably increasingly, other interpretations of the Qur'anic evidence with regard to a theology of revelation. These considered Muslim views and approaches do not (yet?), it would seem, inform the thinking and approach of a sizable Islamic movement or organisation-and we do not know what future problems lie ahead in this regard - but it does exist and is vividly discussed in many places, both in academia and beyond.
वैसे मुझे याद नहीं कि पाईप्स की रिपोर्ट पोप और कुरान में जैसा कहा गया है कि इसके संशोधन और समायोजन की कोई संभावना नहीं है . ऐसा पवित्र फादर ने कुछ कहा हो. पवित्र फादर इस बात से भली भांति परिचित हैं कि देववाणी की धार्मिक मान्यता के साथ - साथ कुरान की व्याख्या के उदाहरण भी हैं. इसमें मुस्लिम विचार और पहल भी शामिल है . - This is the first time I recall where he made an immediate statement. And I'm still struck by it, how powerful it was. … the Holy Father, in his beautiful calm but clear way, said well, there's a fundamental problem with that [analysis] because, he said, in the Islamic tradition, God has given His word to Muhammad, but it's an eternal word. It's not Muhammad's word. It's there for eternity the way it is. There's no possibility of adapting it or interpreting it.
यह पहला अवसर था जब मैंने उन्हें तत्काल वक्तव्य देते हुए सुना .मैं भी इसे सुनकर स्तब्ध रह गया और वह भी कितना शक्तिशाली था. पवित्र फादर ने शांतिपूर्वक अत्यंत चतुराई से कहा कि और तो ठीक है लेकिन उनके विश्लेषण के साथ एक मूल-भूत समस्या है . इस्लाम की परंपरा के अनुसार ईश्वर ने अपने शब्द मुहम्मद को अवश्य दिए हैं लेकिन ये शाश्वत शब्द हैं. ये मुहम्मद के शब्द नहीं हैं और ये शाश्वत काल तक ऐसे ही वहां रहेंगे . इसके समायोजन की या इनके व्याख्या की कोई संभावना नहीं है .